پرونده حقوقی

شما عزیزان میتوانید نمونه از پرونده های حقوقی را مطالعه نمایید

شرح و نتایج حاصله پرونده و اقدامات جاری :

به موجب گزارش مورخ 15/3/83 پاسگاه انتظامی چغادک مأموران با گزارش شخصی به نام حافظ .... مبنی بر سرقت از منزل وی به عمل عزیمت می کنند که ملاحظه می نماید شخصی بنام مهدی ..... توسط صاحب خانه دستگیر شده است به قصد سرقت کبوتران در ساعت سه ونیم بامداد وارد منزل وی می شوند که در حین انجام عمل سرقت دستگیر می گردد و به ماموران تحویل داده می شود که توسط آنها به پاسگاه آورده و در آنجا بازداشت می گردد . با مهدی در پاسگاه یک اقرار نامه می نویسد و در آن اقرار می کند که به همراه دوستش روح الله25ساله ..... با اغوای روح الله .... به قصد سرقت کبوتران و سپس فروش آنها در بازار وارد منزل شاکی شده و در حال پاره کردن تورهای محافظ بوده اند که دستگیر می شوند . نامبرده در برگ بازجویی نیز اظهارات فوق را می نویسد . پاسگاه چغادک متهم را همراه با پرونده به اداره آگاهی شهرستان بوشهر می فرستد . در اداره آگاهی نیز اظهارات فوق را مجدداً عنوان می نماید و در مورد دوستش نیز  می گوید که از محل اختفای وی خبر ندارد . اداره آگاهی گزارش خود و پرونده را جهت کسب دستور به دادگستری بوشهر ارسال می نماید . از آگاهی به متهم مهدی ...... ابلاغ می گردد که در مورخ 20/4/83 جهت تکمیل تحقیقات حاضر شود . پرونده جهت رسیدگی به شعبه 101 جزایی ویژه اطفال ارسال می گردد . در برگ بازجویی در دادگاه متهم اقرار به سرقت کبوتران می کند ولی عنوان می کند که فریب دوستش روح الله ...را خورده پدر متهم نیز اظهار می دارد پسرم گول حرفهای روح الله .... را خورده البته سرقتی هم انجام نشده و فقط قصد سرقت را داشته اند دادگاه برای وی قرار کفالت صادر می کند . و پدرش کفیل وی می شود . ونامبرده آزاد می شود دادگاه پس از از شنیدن اظهارات متهم و بررسی اوراق پرونده ختم رسیدگی را اعلام و مبادرت به انشاء رای می نماید .

رای دادگاه 

16/8/83 دادنامه 1400/83

در خصوص اتهام آقای مهدی 14 ساله اهل و مقیم چغادک مبنی بر سرقت کبوتر و ورود به عنف به قصد سرقت به منزل شاکی آقای حافظ .... با توجه به تحقیقات انجام شده صرفنظر از دفاعیات موجه متهم وپدرش و انکار آنها نظر به اینکه متهم طفل می باشد و اطفال مبری از مسئولیت کیفری هستند و لذا مستنداً به ماده 49 قانون مجازات اسلامی رای بر برائت صادر و اعلام می نماید راجع به اموال مسروقه، چون قصد سرقت بوده آن هم یک عدد کبوتر و شاکی هم پیگیرنیست لذا دادگاه حمل بر سازش نموده است . رای صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی هست .

استدلال:

با توجه به ماده 49 قانون مجازات اسلامی که طفل را درصورت ارتکاب جرم مبری از مسئولیت کیفری می داند و تبصره 1 ماده نیز طفل را کسی می داند که به حد بلوغ شرعی نرسده و با توجه به اینکه متهم به سن بلوغ شرعی نرسیده لذا هیچ مسئولیتی ندارد و دادگاه صریحاًحکم بر برائت نامبرده صادر می نماید .

در مورد آقای روح الله  با توجه به تعریفی که حقوق دانان ارائه داده اند آقای روح الله شریک جرم می باشد

تعریف شریک جرم :عبارت است از دخالت مستقیم دو یا چند نفر در ایجاد رکن مادی جرم واحد اعم ار اینکه همگی بالاتفاق یک عمل مجرمانه را انجام داده باشند یا هر یک عمل جداگانه ای انجان داده باشند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد